Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Karlov most idú rekonštruovať

1. 10. 2008

Karlov most idú rekonštruovať

 

 

Môj svokor mi nedávno ukazoval fotky spred 50-tich rokov, keď na Karlovom moste jazdili autá. Bol to pre mňa neuveriteľný pohľad. Z mojich študentských čias si spomínam, ako sa dalo na Karlovom moste príjemne prechádzať, naplno vychutnať históriu, sochy, pohľady na Prahu a pod. Dnes sa po moste nedá ani prejsť, možno pretlačiť, množstvo turistov vás tíska smerom tam aj späť, jednoducho  žiaden príjemný zážitok. Ak si dnes chcete vychutnať Karlov most tak len o 6:00 ráno...

Primátor Prahy sa preto  rozhodol túto situáciu zmeniť, že to nemá fazónu, že to robí zlú vizitku mestu, že to odradí ďalších turistov. So skupinou naslovovzatých odborníkov sa rozhodol pre rekonštrukciu a to tak, že sa pristaví z pravej strany 6 metrový pruh zo švédskej žuly aby to bolo pekné, dôstojné a aby to dlho vydržalo – však tam prejde množstvo turistov. Ešte vzal do úvahy aj odporúčanie komisie vltavských lodných prepravcov, ktorí potrebujú prevážať stále viac turistov, a preto i vyššie lode. Z tohto dôvodu  sa bude stredná časť otvárať každé dve hodiny, však to majú takto aj v Londýne.

Vďaka bohu je to len fikcia. Ak by v každom európskom historickom meste takto pristupovali ku svojim mostom,  nepoznali by sme prekrásny most vo Florencii ani už spomenutý Karlov most. Je celkom samozrejmé, že s rozvojom mesta pôvodná  kapacita akéhokoľvek mosta nemôže po sto rokoch dostačovať. Preto sa stavajú nové mosty. A staré mosty tvoria historickú súčasť mesta, pôvodnú panorámu, pamäť mesta a génius loci.

Aj v Bratislave máme takýto most. Ide o prvý pevný a súčasne najstarší a jediný zachovaný historický most v Bratislave. Bol postavený 1890, čiže dnes už má skoro 120 rokov. Otváral ho sám cisár František Jozef I., a preto ho na jeho počesť aj takto pomenovali. Máme smolu, že vo vojne ho nemecké vojsko zbombardovalo a niektoré časti padli do Dunaja. Sovietska armáda ho z vojensko-operačných dôvodov ihneď zrekonštruovala a takto nám slúži dodnes. Z pôvodnej historickej stavby mosta Františka Jozefa I. sú doteraz zachované 3 riečne a 3 pobrežné piliere z opracovaného kameňa, s architektonickými detailmi, na oboch brehoch šikmé mostné nájazdy s čelnými opornými múrmi z opracovaného kameňa, 2 mýtne domčeky a vonkajšie kamenné schodiská, vedúce k mýtnym domčekom z úrovne nábreží. Ešte aj typ mostnej konštrukcie.

Najdôležitejšie však pre históriu mesta je jeho hmota a silueta, ktorá sa stala neoddeliteľnou súčasťou panorámy, identity a genia loci Bratislavy.

Bratislava má ale v súčasnosti smolu. Možno väčšiu smolu ako za vojny, keď vojská nemilosrdne ničili mestá a pamiatky. Dnes sa v Bratislave ničí všetko, čo stojí v ceste maximálnym ziskom developerov, nehľadí sa na históriu, na štruktúru mesta na kultúrne pamiatky a už vôbec nie na potreby občanov. Najhoršie na tom ale je, že sa to deje za priamej účasti primátora a magistrátnych úradníkov. Typický príklad je práve Starý most. Primátor sa nám snaží naservírovať jemu blízky inžiniersky pohľad na vec. Nie história, nie kvalita ale kvantita, budovateľské nadšenie a absurdné argumenty. Absurdný príklad rekonštrukcie Karlovho mosta! Ak Bratislava potrebuje ďalší most – čo iste potrebuje, tak hľadajme miesto a postavme ďalší most. Toto je štandardné riešenie z ostatných europských miest. (poznámka na okraj: nepripomína vám to aj riešenie nového hokejového štadióna ? Primátor sa rozhodol, že sa bude rekonštruovať zimný štadión O.Nepelu. Síce všetci vieme, že je to nezmysel, ale opäť má Bratislava smolu).     

Starý most treba rekonštruovať! Ale tak, aby sa zachoval ako náš najstarší historický most! Ako je to možné, že v Štúrove to vedia? Tam si vedia zrekonštruovať vojnou zničený most Márie Valérie v pôvodnom tvare. Dnes je to unikátna replika mostu zo Štúrova do Ostrihomu.

Starý most je veľmi logicky vsadený do štruktúry historickej Bratislavy, so svojimi nájazdmi

tvorí integrálnu súčasť Šafárikovho námestia a nezameniteľne pôsobí v panoráme mesta. Akákoľvek zmena by sa mala udiať len po širokej občianskej diskusii a mali by byť zhodnotené všetky potreby Bratislavčanov, nielen dopravné. Z takéhoto pohľadu sa internetové hlasovanie zdá ako nepodarená manipulácia. 

    

 

 

Matej Vagač,  Inciatíva Bratislava otvorene

 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

dobree

(dominika, 17. 9. 2009 17:38)


celkom fajn